יום ראשון, 25 באוגוסט 2013

האם עוסק מורשה זכאי לדמי אבטלה?

שאלה שעולה בראשם של עוסקים רבים, בפנותם לקראת צעד כלכלי שישנה את חייהם. מי שפונה לכיוון העצמאי ובוחר להפוך לעוסק פטור וברבות הימים גם לעוסק מורשה שואל את עצמו, מה אעשה אם העסק לא יצליח? מה אעשה אם לא אצליח לעמוד בתשלומים? במידה ואהיה לקראת קריסה כלכלית, האם לפחות אקבל אבטלה?

דמי אבטלה משולמים על ידי המוסד לביטוח לאומי על בסיס חודשי קבוע. הם מועברים לזכאים מחוסרי עבודה אשר עומדים בתנאים שקבע החוק. באופן כללי, כל אדם אשר שילם את דמי הביטוח הלאומי שלו באופן רציף זכאי לקבלת דמי אבטלה במידת הצורך. העיקרון הזה תקף לגבי תשלום ביטוח לאומי דרך שכר חודשי לשכירים או באופן עצמי עבור עצמאים. יחד עם זאת, כדאי להיכנס אל עובי הקורה, ולהבין האם ומתי עוסק מורשה זכאי לקבל דמי אבטלה.

אלו שלושת התנאים לקבלת דמי אבטלה מצטברים הקבועים בחוק:


1. המבקש חייב להיות בין הגילאים 20-65, כאשר במקרים מסוימים הוא יכול להיות גם מתחת לגיל 20, וזאת על פי החלטת המוסד.
2. המבקש צריך להשלים את תקופת ההכשרה הקבועה בחוק לפני שהוא הופך למובטל.
3. המבקש אינו מרוויח כל סכום כלשהו בתקופת האבטלה.

חישוב דמי האבטלה והגשת תביעה

סכום החישוב של דמי אבטלה הוא 80% מסכום השכר הברוטו לפני תקופת האבטלה. על מנת לקבל דמי אבטלה בפעם הראשונה נדרש עוסק מורשה להגיש תביעה דרך המוסד לביטוח לאומי. את התביעה יש להעביר אל הסניף הנמצא בסמוך אל מקום המגורים. את טופס התביעה עצמו ניתן להוריד באתר המוסד לביטוח לאומי, או לבקש אותו בסניף מנציגי המוסד.

כל אזרח המעוניין להגיש תביעה לקבלת דמי אבטלה צריך לזכור את העצות הבאות:

-          יש להגיש את התביעה סמוך ככל הניתן אל מועד הפסקת העבודה
-          במקביל אל הגשת התביעה חובה להתייצב בשירות התעסוקה
-          אל טופס התביעה לדמי אבטלה יש לצרף אישורים על תקופת העבודה והשכר
-          אדם אשר הגיש תביעה לדמי אבטלה חייב להתייצב בלשכת התעסוקה פעם בשבוע, ביום ובשעה שנקבעו לו על ידי הפקיד.

מתי ניתן לבטל את הזכאות לדמי אבטלה עבור עצמאי?

לאחר שמבינים את מנגנון התשלום של דמי אבטלה קל יותר להתייחס אל המקרה הפרטיקולרי של עוסק מורשה. אדם אשר עובד כשכיר מספיק זמן בשנה וחצי (18 חודשים) שלפני הגשת התביעה, ומתייצב כמובטל בלשכת התעסוקה, זכאי לקבלת דמי אבטלה גם אם הוא רשום בתור עוסק מורשה. מצד שני, על האדם להסכים לקבל כל עבודה שתוצע לו על ידי לשכת התעסוקה. סירוב לקבלת עבודה מבטל את הזכאות לדמי אבטלה – עבור עצמאיים ושכירים כאחד.

הבעיה עם רוב המובטלים אשר נרשמים בתור עצמאי מתעוררת כאשר הם נדרשים לשכנע את פקיד לשכת התעסוקה בזמינות שלהם. במילים אחרות, על האזרח להוכיח כי הוא זמין לעבודה פוטנציאלית, וזאת למרות שהוא רשום בתור עצמאי. במידה והוא לא מסרב לעבודה, המוסד לביטוח לאומי הוא זה שצריך להוכיח, ולנמק מדוע מבוטלת הזכאות.


לסיכום, כדאי להתייעץ עם משרד רואה חשבון לפני שמגישים תביעה לקבלת דמי אבטלה. המצב של עוסק מורשה שונה ממצבם של שכירים, ועדיף לוודא מראש כי ההתנהלות מתבצעת בצינורות המקובלים והחוקיים.
לשאלות נוספות אתם מוזמנים לפנות לשמעון הושיה רואה חשבון

תגובה 1: