יום ראשון, 29 בספטמבר 2013

יועץ מס או רואה חשבון?

יש מספר הבדלים בין מנהל חשבונות, יועץ מס ורואה חשבון. חשוב לציין כי השירותים של כל אחד מהם מיועדים עבור המגזר הפרטי והעצמאי, ולכן כדאי להכיר את המשמעות מאחורי השירות. מבחינת השכלה, מנהל חשבונות מקבל תעודה מקצועית לאחר קורס הנמשך בין שלושה חודשים לעשרה חודשים. במהלך הקורס לומד המנהל את תחום הנהלת חשבונות 1 ו-2, כאשר לאחר מכן הוא מבצע תקופת ניסיון בסיומה הוא יכול להחליט האם ללמוד הנהלת חשבונות 3. תעודת מנהל חשבונות ניתנת בכל מקרה על ידי משרד העבודה ולאחר הצלחה במבחן עיוני.

ההכשרה של יועץ מס ורואה חשבון שונה מעט. יועץ עובר קורס הכולל את תחום החשבונאות ואת תחום המיסים.
 בסוף כל קורס הוא עומד למבחן המנוסח על ידי רשות המיסים, כאשר מי שאין ברשותו תעודת מנהל חשבונות נדרש לעבור קורס רלוונטי, ולגשת אל המבחן של משרד העבודה. מבחינת רואה חשבון, ישנם שני מסלולים אשר באחד מקבלים תואר אקדמי המוכר על ידי המוסד להשכלה גבוהה, ובשני עוברים מסלול אשר נבחן על ידי מועצת רואי חשבון בלבד.


האם כדי יועץ מס או רואה חשבון?

בבואנו לקבל ייעוץ מס, מומלץ לבדוק את הנושאים הבאים:
1. רשויות המס – יועץ רשאי לייצג עצמאיים מול רשויות מס בנושא מס הכנסה ומע"מ. לעומת זאת, על מנת לייצג את הלקוחות מול הביטוח הלאומי הוא חייב לעבור בחינה של המוסד. רואה חשבון רשאי לייצג עצמאיים וחברות בכל רשויות המס, כולל המוסד לביטוח לאומי. מי ששיקול הייצוג מול רשויות המס חשוב לו צריך לשקול לחיוב את הפנייה אל רואה חשבון.

2. הגשת דוחות – יועץ מס מספק דוחות של עצמאיים בלבד, או חברות קטנות עם מחזור מכירות מצומצם יחסית של עד 500,000 שקל בשנה. עוד רשאי היועץ לייצג עמותות קטנות. לעומתו, רואה חשבון רשאי להגיש דוחות של עצמאיים, חברות, מוסדות ללא כוונת רווח, חברות הנסחרות בבורסה, בנקים ועוד.

3. שכר טרחה – חשוב להשוות בין יעוץ לרואה חשבון או מנהל חשבונות גם על בסיס שכר הטרחה. כאן יש לציין כי שכר טרחה של רואה חשבון אמור להיות גבוה משכרו של היועץ, בין היתר בשל מסלול הכשרה וההסמכה שהוא עובר. יחד עם זאת, יש לא מעט יועצים הגובים מחיר גבוה בשל הניסיון והמקצועיות שלהם. המסקנה היא שכדאי לבדוק באופן פרטני כל הצעת מחיר מיועץ או רואה חשבון, ורק לאחר מכן לקבל החלטה.

לסיכום, לקוח עצמאי או שכיר בתחילת דרכו צריך לפנות אל משרד יועצי מס ורואי חשבון על מנת לקבל הכוונה מדויקת. מומלץ לתאם פגישת היכרות, לברר לגבי ההתמחות של המשרד ולבחון את סדר הגודל שלו. כדאי גם לבדוק את הזמינות של המשרד, ואת הנכונות שלו לייצג את הלקוח מול רשויות המס או בעת הגשת דוחות. 

תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני סיימתי לימודי הנהלת חשבונות לפני כמה שנים ואני עובד הרבה עם יועצי מס ורואי חשבון.
    אני חושב שהרבה יותר פונים אל רואה חשבון בגלל שברוב המקרים רואה חשבון הוא בעל תואר אקדמאי וזה דבר אשר נתפס בישראל כיותר רציני ויותר מכובד.
    בנוסף, הרבה מאוד אנשים אשר פונים אל רואה חשבון או יועץ מס עושים זאת על מנת שיעזרו להם להיות מיוצגים מול ביטוח לאומי.
    אני אישית בדרך כלל מפנה אנשים אל רואה חשבון שאני מכיר בגלל שאני יודע שהוא בן אדם רציני (וכן בהתחלה זה שהוא בעל תואר אקדמאי תרם למחשבה הזאת) וגם בגלל שיש לו את הניסיון ואת הקשרים הנחוצים על מנת לייצג מול רשויות המס השונות.

    השבמחק