יום רביעי, 8 בינואר 2014

החשיבות של רואה חשבון במניעת העלמות מס

השתמטות ממס באה לידי ביטוי בשורה ארוכה של צעדים בלתי חוקיים ובלתי מוסריים. צעדים אלו מטרתם הקטנת גובה המס המוטל על נישום. יש להבדיל בין העלמת מס מן הסוג הזה לבין מניעת מס, המגולמת בדרכים חוקיות להקטנת התשלום.
בישראל השתמטות ממס היא עבירה פלילית שדינה מאסר. רבים מתייחסים אליה כנורמטיבית, אך מדי שנה מופעלות סנקציות קשות מאוד על מעלימי מס שכירים, עצמאיים ובעלי חברות בכל הדרגים.

דרכי השתמטות וההשפעה על המשק

מאפייני המס קובעים במידה רבה את דרכי ההשתמטות. אף על פי כן, ניתן לציין מספר דרכים נפוצות להשתמטות מתשלום מס כדין וכחוק:
  •         העלמת הכנסות
  •           הוצאות פיקטיביות
  •          הצגת הוצאות פרטיות כהוצאות עסקיות
  •          קבלת הקלת מס בעקבות מצג שווא
  •          עסקה מלאכותית או בדויה


ההשפעה של העלמת מס יכולה להיות הרסנית, הן על המשק הכלכלי והן על החברה כולה. ראשית, העלמה גורמת
להפרה של תנאי שוק הוגנים, ומערערת את האיזון והיציבות. היא גורמת לנישומים להקטין את היעילות שלהם עבור המדינה, ומביאה לצמצום גביית המיסים בפועל. למעשה, העלמה מאלצת בעקיפין הגדלה של נטל המס דווקא על אזרחים שומרי חוק. שנית, השתמטות ממס פוגעת בחלוקה צודקת של הנטל. מחקרים מראים כיצד היא פוגעת בחוסן החברתי, ויוצרת חוסר אמון הדדי בין האזרחים במגזר הפרטי, העסקי, הציבורי והתעשייתי.
הסיבות למקרי העלמות מס?

הבעיה העיקרית עם העלמת מס היא העובדה שרוב המעלימים כלל לא מודעים לכך שמדובר בעבירה פלילית. במילים אחרות, הנורמה המושרשת בישראל אינה רואה בהשתמטות ממס עבירה חמורה שדינה מאסר ועונש. אף על פי כן, התוצאות של משפט בגין השתמטות ממס או התנהלות חשבונאית לא נכונה יכולות להביא לחורבן כלכלי. מעבר לכך, יש הרבה סיבות לכך שאנשים מעדיפים להעלים מס ולא כולן קשורות להגדלת הרווח:
  •           בורות או התעלמות מתפקידו של המס
  •           פרספקטיבה שגויה לגבי שימושי המס
  •          זלזול ביכולת הרשויות לבצע מעקב 


מדוע חשוב לערב רואה חשבון?
בעזרת מעורבות של רואה חשבון ניתן להבחין בין שתי סוגי עבירות:
א. עבירה פרוצדורלית – בעבירה כזו העלמת מס נעשית כתוצאה מטעות בתהליך התשלום, כגון רישום מוטעה, אי הגשת דוחות בזמן או טעויות בחישוב הסכומים. העבירה נחשבת קלה יחסית, אך עדיין מצריכה התייעצות עם גורם מקצועי.

ב. עבירה מהותית – זו עבירה בה השתמטות ממס נעשית במודע, ובמטרה להימנע מתשלום מלא. היא חמורה יותר, וגוררת לעיתים קרובות עונש מאסר.

לסיכום, הדרך היחידה למנוע הסתבכות ועוגמת נפש היא להיכנס לאתר של שמעון הושיה ולברר לגבי התנהלות כלכלית. זהו איש מקצוע הבקיא בתחום של בקרת חשבונות, אך היתרון שלו הוא בציון התנהלות כלכלית שאינה עולה בקנה אחד עם דרישות החוק. רואה החשבון יכול להראות כיצד השתמטות ממס היא לא יעילה, להזהיר את המעלימים מפני הצפוי להם, ולהבהיר את חומרת הפשע.


תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני חסכים עם כל מילה, אני חושב שכל בעל עסק צריך שיהיה לו מנהל חשבונות ורואה חשבון אשר ידאגו שכל החשבונות שלו יהיו מסודרים בצורה הטובה ביותר ולא יהיה שאלות לגבי העלמות מס או טעויות בחישובים.
    אני סיימתי קורס הנהלת חשבונות סוג 2 והתחלתי לעבוד במשרד פרטי, אני רואה בהרבה מקומות שבגלל שרואה חשבון לוקח לעצמו הרבה מאוד תיקים הוא לא שם לב לפרטים הקטנים בחשבונות הלקוח.
    באחד התיקים שטיפלתי היה הרבה מאוד טעויות, כאלה שיכלו לגרום ללקוח להיכנס לכלא. וכשבדקתי התגלה לי שיש לו רואה חשבון שכנראה לא עשה את העבודה שלו בצורה טובה. עבדתי שעות על התיק הזה על מנת לסדר את החשבונות. היום הלקוח עובד בצורה מסודרת, והחשבונות מסודרים בצורה מושלמת.

    השבמחק